پمپ هیدرولیک ال 90

پمپ هیدرولیک چیست؟ قیمت، مشخصات و طرز کار انواع پمپ هیدرولیک

قیمت پمپ هیدرولیک ال 90 ایران رنو

پمپ هیدرولیک فرمان

نیروی فرمان هیدرولیک توسط پمپ هیدرولیک تامین می شود. این پمپ از نوع پره ای گردان اما جابجایی مثبت است. این پمپ را موتور خودرو به کمک تسمه و پولی به حرکت در می آورد. این پمپ یک سری پره های برگشت پذیر دارد با دقت در شکل می توانید میزان برگشت هر پره را در داخل روتور پمپ مشاهده کنید. این روتور داخل یک محفظه بیضی شکل می چرخد. همانطور که پره ها می چرخند روغن یا سیال هیدرولیک را از سمت ورودی پمپ به که فشار کمی دارد به سمت خروجی پمپ که فشار بالایی دارند می رانند. مقدار سیالی که جابجا می شود بستگی به دور موتور دارد. و هر چه دور موتور بالاتر می رود حجم روغنی که جابجا می شود بیشتر است بنابراین پمپ باید طوری طراحی شود که در دور درجای موتور حداقل فشار و دبی مورد نیاز را تامین کند. بنابراین پمپ هیدرولیک خودرو در دور موتور بالاتر دبی بسیار بیشتری از روغن فراهم می کند. و این منجر به افزایش فشار در خروجی پمپ خواهد شد. پمپ های فشار ساز مانند پمپ هیدرولیک فرمان خودرو یک شیر فشار شکن یا رلیف ولو دارند تا از افزایش فشار بیش از حد جلوگیری شود. به خصوص وقتی که فشار دور موتور خودرو بالاست و پمپ دبی زیادی از روغن را به سمت خروجی می راند. یک سیستم هیدرولیک فرمان باید فقط وقتی عمل کند که راننده فرمان را می چرخاند. وقتی که فرمان در دست راننده ثابت است سیستم هیدرولیک نباید هیچ نیرویی وارد کند. تجهیزی که نیروی وارد آمده به فرمان را تشخیص می دهد چیزی نیست جز یک شیر گردان یا روتاری ولو.

شیر گردان چیست؟

شیر گردان در حقیقت از یک میله نازک به نام تورشن بار تشکیل شده است که می تواند این میله از یک سمت به میل فرمان و از سمت دیگر به دنده سوسماری یا پنیون متصل است. و وقتی که راننده فرمان را می چرخاند تورشن بار که از جنس خاصی است مقداری می پیچد هرچه راننده فرمان را با نیروی بیشتری بچرخاند ترشن بار بیشتر می پیچد. و یک اسپول ولو که در هر سمت تورشن بار قرار دارد که از پیچیدن تورشن بار فرمان می گیرد و به این ترتیب مسیر را برای عبور روغن هیدرولیک باز می کند.

 

پمپ هیدرولیک ال نود

به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود به وجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليک فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد. با توجه به آنكه بيشتر خودروهای امروزی دارای سيستم انتقال قدرت در قسمت جلويی می باشند به گونه‌ای كه مجموعه موتور و مجموعه جعبه دنده در قسمت جلوی خودور نصب می گردند، لذا مركز ثقل خودرو نيز به چرخ های جلو نزديكتر و عملا ميزان فرمان پذيری خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین به منظور تسهيل در فرمان پذيری خودرو و جبران بخشی از كمبود بوجود آمده جهت احساس راحتی راننده در هنگام تغيير مسير، از سيستم های پمپ هيدروليک فرمان استفاده می گردد. قطعه پمپ هيدروليك فرمان در اين مكانيزم كه به عنوان تامين كننده روغن پرفشار نقش ايفاء می كند، يكی از مهمترين قطعات اين سيستم به شمار می رود كه دارای تكنولوژی طراحی و توليد بالا می باشد.

وظايف هيدروليک فرمان:

  • اين قطعه به منظور تامين روغن پرفشار مورد نياز در مجموعه هيدروليک فرمان استفاده می شود.
  • پمپاژ روغن به داخل مسير پرفشار فرمان هيدروليک كه همانند عملكرد تمامي پمپ ها، تامين فشار و دبی سيستم را برعهده دارد.

برای درک بهتر این مطلب در ابتدا طراحی، ساختار و انواع پمپ های هیدرولیکی را مورد بررسی قرار می دهیم. 

فروشگاه ایران رنو با بیش از چهار دهه تجربه در زمینه واردات و پخش قطعات یدکی خودرو، هم اکنون یکی از بزرگترین واردکنندگان انواع پمپ هیدرولیکی با تضمین کیفیت، و قیمت مناسب در ایران می باشد. علاوه بر آن انواع لوازم خودرو از جمله مغزی پمپ بنزین ویتارا نیز در این فروشگاه عرضه می‌شود.

جهت کسب اطلاع از جدیدترین قیمت ها و مشاوره تخصصی رایگان پیش از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید

طراحی پمپ هیدرولیک ال 90

پمپ هیدرولیک یک منبع قدرتمند نیروی مکانیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی ( نیروی هیدرو استاتیک مانند جریان و فشار) تبدیل می کند. جریان هیدرولیکی در خروجی پمپ با قدرت کافی برای غلبه بر فشار زیاد در این قسمت ایجاد می شود. هنگامی که یک پمپ هیدرولیکی عمل می کند، شرایط خلا در قسمت ورودی پمپ ایجاد می شود. این خلا می تواند مایع را به داخل مخزن پمپاژ کند که در اثر یک عمل مکانیکی، سیال داخل مخزن به سمت خروجی حرکت می کند.  پمپ هیدرولیک قلب تپنده هر سیستم هیدرولیکی است. پمپ هیدرولیکی ابزاری برای تبدیل توان الکتریکی و یا مکانیکی به هیدرولیکی می باشد. یکی از خطاهای رایج بین مصرف کنندگان ادعای تولید فشار توسط پمپ های هیدرولیک بوده است. نکته مهم این است که پمپ فقط و فقط جریان روغن تولید میکند و نمی تواند در سیستم فشار تولید کند. در واقع میتواند تحت فشار ایجاد شده از طرف بار مقاوم به تولید دبی تقریبا بدون کاهش ادامه دهد. پمپهای هیدرولیک انواع مختلفی دارد که  می توان پمپ دنده ای، پمپ پیستونی و پمپ تیغه ای را به عنوان مثال نام برد. این تقسیم بندی بر مبنای میزان دبی خروجی و حداکثر فشار کاری پمپ صورت پذیرفته است. شایعترین مورد استفاده از پمپ در سیستم هیدرولیک، پمپ دنده ای میباشد. چرا که محدوده وسیعی از دبی مورد نیاز را پوشش میدهد. فشار کاری قابل قبولی در اکثر طراحیها دارد. در مقایسه بهای پرداختی، قیمت پمپ دنده ای گزینه مناسب سازندگان یونیت هیدرولیک می باشد. شکل زیر نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک پیستونی ساده را نشان می دهد، که در آن سیال در نیجه دو عامل ،خلا حاصل از حرکت پیستون به سمت چپ و فشار اتمسفر سطح مخزن ، از طریق سوپاپ 1 به پمپ وارد و در اثر حرکت پیستون به سمت راست ، از طریق سوپاپ 2 به سیستم رانده می شود.

طرز کار پمپ هیدرولیک ال 90 طراحی قیمت خرید فروش ایران رنو

قیمت و مشخصات کامل سرسیلندر مگان ال نود و ساندرو

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک به دو نوع تقسیم می شود :

1) حجم جابجایی ثابت

2) حجم جابجایی متغیر

پمپ های هیدرولیکی با جابجایی ثابت که در صنعت هیدرولیک کاربرد وسیعی دارند، به ازاء هر دور چرخش محور پمپ، مقدار مشخصی از سیال را به سیستم هیدرولیک ارسال نموده و توانایی غلبه بر فشار حاصل از بارهای مکانیکی سیستم و همچنین مقاومت ایجاد شده در مقابل جریان سیال در نتیجه وجود اصطکاک را دارا می باشند. مزایای پمپ های با جابجایی ثابت نسبت به نوع با جابجایی متغیر:

پمپ های با جابجایی ثابت هیدرولیک به سه نوع اصلی زیر تقسیم می شوند :

الف) پمپ های دنده ای (که خود به دوسته پمپ های دنده ای داخلی و خارجی تقسیم می شوند)

ب) پمپ های پره ای

ج) پمپ های پیستونی

د) سایر پمپ ها مانند پلانجر

 هریک از این پمپ های با جابجایی ثابت هیدرولیک در محدوده وسیعی از طراحی های مختلف عرضه می شوند. به عنوان مثال پمپ های پره ای و پیستونی می توانند بصورت جابجایی ثابت یا متغیر باشند. در یک پمپ با جابجایی ثابت، میزان سیال پمپ شده به ازاء یک دور چرخش محور ثابت است در صورتیکه در پمپهای با جابجایی متغیر، مقدار فوق بوسیله تغییر در ارتباط بین اجزاء پمپ قابل کم یا زیاد شدن می باشد. در هر حال باید به این نکته توجه نمود که پمپ، ایجاد فشار نمی کند بلکه تولید جریان می نماید. در واقع در یک سیستم هیدرولیک ، فشار بیانگر میزان مقاومت بوجود آمده در مقابل خروجی پمپ است. برای مثال اگر خروجی یک پمپ با جابجایی مثبت به اتمسفر باز باشد، علیرغم برقراری جریان سیال، به دلیل فقدان مقاومت در مقابل جریان، در خروجی فشاری بالاتر از فشار اتمسفر وجود نخواهد داشت. متقابلا در صورت مسدود شدن کامل خروج بی نهایتی به صورت تئوری در مقابل جریان ایجاد می گردد، زیرا فضایی برای حرکت سیال وجود، که منظور حفاظت از اجزاء سیستم هیدرولیک، استفاده از شیر اطمینان ضروری است. شیر اطمینان فشار سیستم به مقدار تنظیمی، مسیر عبور جریان به مخزن را باز نموده و حداکثر سطح فشار در مدار را محدود می نماید. به طور خلاصه می توان گفت که جریان خروجی پمپ هیدرولیک با جابجایی ثابت (صرف نظر از نشت دار جزئی داخلی پمپ) ثابت بوده و به فشار سیستم وابسته نمی باشد. بنابراین، در صورتی که مکانی برای حرکت سیال وجود نداشته باشد (مانند زمانی که شیر با رسیدن عملگر به انتهای کورس مسدود می شود) و یا در صورت افزایش بیش از حد بار مقاوم، استفاده از شیر کنترل فشار یا همان شیر اطمینان جهت حفاظت پمپ های هیدرولیکی جابجایی ثابت در مقابل فشار اضافی ضرورت می یابد. پمپ های جابجایی ثابت با توجه به نوع حرکت اجزاء داخلی آنها (چرخشی) یا رفت و برگشتی تقسیم بندی شده و در محدوده وسیعی از طراحی های مختلف عرضه می شوند. بعضی از پمپ های جابجایی متغیر مجهز به سیستم جبران کننده فشار می باشند. طراحی این نوع پمپ ها گونه ای است که با افزایش فشار سیستم، دبی خروجی کاهش یافته تا نهایتا در سطح فشار تعیین شده، جریان سیال به صفر برسد . پمپ پره ای نامتعادل ( مجهز به سیستم جبران کننده فشار ) مثالی از این نوع می باشد در مدارهایی که از پمپ های با جابجایی متغیر مجهز به سیستم جبران کننده فشار استفاده می گردد معمولا به شیر اطمینان نیازی نیست.

جهت کسب اطلاع از جدیدترین قیمت ها و مشاوره تخصصی رایگان در مورد تمام محصولات (بلبرینگ کلاچ مگان 1600 و… ) پیش از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید

پمپ دنده ای دنده داخلی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده داخلی از یک چرخدنده محرک خارجی که درون یک چرخدنده داخلی حلقه ای قرار گرفته ، ساخته شده است. با گردش چرخدنده ها ، به دلیل دور شدن دندانه ها از یکدیگر ، مکش ( به دلیل انبساط حجم ) ایجاد شده و سیال به واسطه فشار هوا به درون پمپ رانده می شود. در این پمپ سیال در فضای بین دندانه ها و دیواره هلالی جابه جا شده و از دریچه خروجی پمپ خارج می گردد. دیواره هلالی ، دندانه های چرخدنده داخلی را آب بندی می کند. به دلیل نوع طراحی ، این پمپ ها را نمی توان با حجم جابجایی قابل تنظیم ساخت.

 

پمپ هیدرولیک دنده داخلی ایران رنو فروشگاه قیمت گیف
پمپ هیدرولیک دنده خارجی ایران رنو گیف

پمپ دنده ای دنده خارجی

پمپ هیدرولیک دنده ای دنده خارجی متشکل از دو چرخدنده است که در آن شفت محرک با خار به چرخدنده محرک پمپ وصل شده است. چرخدنده هرزگرد با چرخدنده محرک درگیر است و هر دو باهم می چرخند. دندانه های چرخدنده های درگیر با هم ، دریچه های ورودی و خروجی پمپ را نسبت به هم آب بندی می کنند. با گردش چرخدنده ها ، در قسمت ورودی پمپ ، دندانه های دو چرندنده از هم باز می شوند. باز شدن دندانه ها یک مکش و انبساط حجمی در این قسمت به وجود آورده و سبب می شود که سیال دراثر فشار هوای مخزن سیال به درون پمپ رانده شود. این سیال سپس در فضای خالی بین دندانه های چرخدنده ها و بدنه پمپ ، به طرف دریچه خروجی هدایت می گردد. در این قسمت دندانه های دو چرخدنده به هم نزدیک شده و باعث می شود سیال به طرف خارج رانده شود. باید توجه کرد که آب بندی بین دندانه های دو چرخدنده به روغن اجازه نمی دهد که از وسط پمپ عبور کرده و به قسمت ورودی پمپ باز گردد.

پمپ هیدرولیک پره ای

پمپ های هیدرولیک پره ای نیز به دو دسته بالانس (متعادل) و غیر بالانس (نامتعادل) تقسیم می شوند. دو قسمت اصلی یک پمپ پره ای عبارت اند از بدنه و روتور. پره ها در شیارهایی  که بر روی روتور تعبیه شده اند قرار می گیرند که این پره ها می توانند به صورت شعاعی در داخل این شیار ها حرکت کنند. روتور به وسیله یک محور به محرک اصلی که می تواند الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی باشد، متصل است و به همراه آن می چرخد. در پمپ های پره ای از نوع غیر بالانس، روتور به صورت خارج از مرکز در داخل پوسته قرار گرفته است. در اثر نیروی گریز از مرکز و چرخش روتور، پره ها از شکاف خارج شده و با رینگ بادامکی (پوسته) تماس پیدا می کنند. که باعث ایجاد آب بندی لازم بین پره ها و رینگ بادامکی خواهد شد.با توجه به این که سطح بادامکی و روتور به حالت خارج از مرکزی نسبت به یکدیگر نصب شده اند، موجب می شود که با چرخش روتور، پره هایی با کورس حرکتی داشته باشند. لذا با چرخش محور و با توجه به دوران روتور فضای بین پره ها و پوسته زیاد می شود که این افزایش حجم باعث کاهش فشار و ایجاد خلاء و در نتیجه مکش سیال از سمت مخزن خواهد شد. در ادامه ی چرخش روتور، کاهش حجم محفظه باعث تراکم در سیال، و سبب راندن روغن پر فشار به بیرون از پمپ می شوند. مهمترین عیب پمپ های پره ای نامتعادل (غیر بالانس)، اعمال نیروی یک طرفه به محور پمپ و یاتاقان های محور، به دلیل غیر هم مرکز بودن روتور و محفظه می باشد. به منظور از بین بردن نیروی وارده بر یاتاقان ها از پمپ های پره ای بالانس (متعادل) استفاده می شود. که در این نوع محفظه به جای دایره ای به شکل بیضوی می باشد. در طراحی پمپ های کارتریجی متعادل از دو دهانه ورودی و دو دهانه خروجی در نظر گرفته می شود. دو دهانه ورودی مرتبط به هم در دو طرف پمپ موجب توازن جریان و فشار روی محفظه ی پمپ می شوند. دو دهانه خروجی مرتبط به هم نیز در دو طرف روتور موجب تعادل فشار دو طرف پمپ می شوند. بار شعاعی فشار همواره در دو طرف با هم برابر و در جهت مخالف یکدیگر است و سبب توازن هیدرولیکی می شود. با برابر کردن فشار در دو طرف روتور بار محوری حذف می شود. دهانه های ورودی و خروجی به شکل ضربدری در حلقه ی بادامک به هم راه دارند. نیرویی که در اثر فشار روغن روی صفحات روتور وارد می شود به شکل کامل در دو طرف با جهت مخالف خنثی می شوند. تقارن و تعادل بارگذاری محفظه پمپ پدیده ی ضربه زدن به روتور را از میان می برد و این خود موجب جلوگیری از سایش صفحات دهانه ها می شود. پره ها نیز به کمک فشار روغن به حلقه بادامک می چسبند. پمپ های پره ای به دو گروه دبی ثابت و دبی متغیر دسته بندی می شوند. پمپ های پره ای یا کارتریجی هیدرولیک برای بازه ی فشار کاری 170 الی 210 بار همچنین دبی خروجی این پمپ ها در بازه ی 5 گالن تا 50 گالن مناسب می باشند.

پمپ هیدرولیک پره ای بالانس (متعادل)

طرز کار پمپ هیدرولیک نا متعادل غیر بالانس ایران رنو

پمپ هیدرولیک پره ای غیر بالانس (نا متعادل)

پمپ هیدرولیک بالانس متعادل ایران رنو قیمت خرید

همه چیز درباره تسمه دینام خودرو | علت خرابی، زمان تعویض، معرفی اجناس با کیفیت به همراه قیمت

جهت کسب اطلاع از جدیدترین قیمت ها و مشاوره تخصصی رایگان پیش از خرید می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید

انواع پمپ پیستونی

پمپ پیستونی کمر خمیده

پمپ پیستونی محوری کمر خمیده در داخل بلوک سیلندر مجموعه پیستون هایی بر روی محیط دایره ای مستقر شده که توسط محور محرک دوران می نمایند. خط مرکزی بلوک سیلندر نسبت به خط مرکزی محور محرک در موقعیت زاویه ای مشخص قرار می گیرد. میله های پیستون توسط اتصالات کروی به فلنج محور محرک متصل هستند به طوری که تغییر فواصل بین فلنج مذکور و بلوک سیلندر، موجب حرکت رفت و برگشتی پیستونها در داخل سیلندر می شود. یک اتصال یونیورسال بلوک سیلندر پمپ پیستونی محوری با محور خمیده را به محور محرک مرتبط می نماید. صفحه زاویه گیر در پمپ پیستونی محوری با محور خمیده  زاویه ایی از صفر تا ۳۰ درجه قابل تغییر بوده که بازای صفر درجه جریان خروجی وجود نخواهد داشت و در ۳۰ درجه مقدار جریان به حداکثر خواهد رسید.  پمپ های پیستونی جابجایی متغیر دارای مکانیزم تغییر زاویه می باشند اما با جابجایی ثابت آن ها معمولا در زوایای ۲۳ یا ۳۰ عمل می کنند.

پمپ هیدرولیک پیستونی کمر خمیده ایران رنو
پمپ هیدرولیک اکسیال پیستون ایران رنو

پمپ پیستونی آکسیال

در پمپ هیدرولیک پیستونی آکسیال، پیستون ها به صورت موازی با محور اصلی پمپ قرار می گیرند . پیستون ها در پیرامون محور اصلی پمپ و بر روی محیط یک دایره قرار می گیرند.گردش محور اصلی پمپ سبب می شود که پیستون ها و سیلندر آن ها نیز به گردش درآیند. به هنگام گردش محور اصلی ، بدنه پمپ ، درپوش انتهایی وکفشک پشت پیستون ها ثابت باقی می مانند. پیستون ها بر روی سطح سواش پلیت ، که به صورت مایل قرار گرفته است ، می لغزند. بدین ترتیب در اثر گردش محور اصلی پمپ ، پیستون ها یک حرکت عقب – جلو در سیلندر خود انجام می دهند. در حرکت پیستون به عقب در °180 از گردش محور پمپ ، روغن به درون سیلندر کشیده شده و در حرکت پیستون به جلو در °180 بعدی ، روغن به دریچه خروجی پمپ رانده می شود. دریچه های ورودی و خروجی روغن در این پمپ ها ، به صورت شیارهای نیم دایره ای مجزایی ، بر روی درپوش انتهایی پمپ ایجاد شده اند حجم جابجایی یک پمپ پیستونی آکسیال را می توان با دانستن طول کورس جابه جایی هر پیستون ، قطر هر پیستون و تعداد پیستون ها تعیین کرد.

پمپ پیستونی رادیال یا شعاعی

در پمپ پیستونی شعاعی یا رادیال یک آرایش شعاعی در بلوک سیلندر مستقر بوده و عمود بر محور مرکزی دارای حرکت رفت و برگشتی هستند. پیستونها می توانند استوانه ای و یا کروی باشند. در پمپ پیستونی شعاعی که شامل بلوک سیلندر به همراه پیستون های مربوطه، رینگ عکس العمل و یک شیر در قسمت مرکزی روتور می باشد. پیستونها در نتیجه نیروی گریز از مرکز و فشار سیال (در پشت آنها) همواره با سطح رینگ عکس العمل در تماس می باشند. جهت پمپ نمودن سیال بایستی رینگ عکس العمل در وضعیت خارج از مرکز نسبت به محور روتور قرار داشته باشد. در نتیجه چرخش بلوک سیلندر و وجود خارج از مرکزی، پیستونهای یک طرف (نیمه پایین) به سمت خارج و پیستونهای طرف دیگر به سمت داخل سیلندر (به طرف مرکز روتور) حرکت می نمایند. در ناحیه ای که پیستونها از مرکز روتور فاصله می گیرند مکش لازم به وجود می آید و سیال می تواند از طریق مجرای ورودی شیر مرکزی به درون سیلندرهای مربوطه هدایت گردد. زمانی که پیستون از موقعیت حداکثر خارج از مرکزی عبور می کند، باید تابع رینگ عکس العمل به داخل سیلندر حرکت نماید. کاهش حجم ایجاد شده در نتیجه جابجایی پیستون، سیال را به طرف مجرای خروجی شیر مرکزی می راند. در انواع جابجایی متغیر، در اثر تغییر کورس پیستونها (به واسطه تنظیم خروج از مرکز رینگ عکس العمل)، جابجایی حجمی پمپ تغییر می یابد.

پمپ هیدرولیک پیستونی شعاعی ایران رنو قیمت فروش
مشاوره رایگان
نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید